Get Adobe Flash player

گالری تصاویر

اوقات شرعی



ورود کاربران

آمار بازدیدکنندگان

امروز19
دیروز47
هفته پیش194
ماه پیش1018
کل آمار226214

نخستين مرحله کاوش محوطه‌اي تاريخي محله "کوشک‌نو" واقع در بافت تاريخي شهر يزد آغاز شد.
به گزارش خبرگزاري موج به نقل از روابط عمومي اداره کل ميراث‌فرهنگي، صنايع ‌دستي و گردشگري استان يزد، ابراهيم کاظم‌‌نژند اظهار داشت: در پي گودبرداري براي احداث ساختمان در بافت تاريخي شهر يزد، با انجام مطالعات اوليه کارشناسي در محله کوشک‌نو و با توجه به اهميت تاريخي آثار از جمله قبور به دست آمده، برنامه کاوش نجات‌بخشي در دستور کار قرار گرفت.

وي عنوان کرد: آنچه مشخص شد، سازه صورت قبور با کاشي‌هاي شش‌ ضلعي فيروزه‌اي اجرا شده است که از اين نمونه در بناهاي ديگر دوره اسلامي شهر يزد نيز وجود دارد و اميد است با ادامه کاوش باستان‌شناسي بتوان زواياي پنهان اين محل را آشکار کرد.
کاظم‌نژند عنوان کرد: در ميان آوار و خاک که بر روي اين قبور وجود دارد، موارد فرهنگي از جمله سفالينه‌هاي دوره اسلامي به ‌خوبي قابل مشاهده است که اين داده‌ها مي‌تواند در روند مطالعات باستان‌شناسي شهر يزد موثر باشد.
اين مسئول خاطرنشان کرد: محله کوشک‌نو در شمال بافت تاريخي شهر يزد داراي عناصر معماري چون پاياب، آسياب و آب‌انبار است که از آب قنات فيروزآباد مجومرد تامين مي‌شده است.
کاظم‌نژند متذکر شد: حسينيه بزرگ کوشک‌نو، بازارچه و خانه‌هاي مسکوني آن که در حال حاضر نيز فعال است را مي‌توان يکي از دلايل برپايي و اهميت اين محله تا به امروز دانست.
وي در پايان اذعان داشت: از عناصر شاخص اين محله مي‌توان به موارد مسجد کُنج، پاياب، آسياب، مسجد، حسينيه، آب‌انبار، بازارچه، رنگرزي و بقعه محمد ابن يعقوب اشاره کرد.